„A hangszer a zenei hang forrása.”

2021. szeptemberében indítjuk útnak  három napos, zenei és hangszertörténeti fesztiválunkat, melynek a Petőfi Irodalmi Múzeum ad otthont. Egy olyan fesztivált álmodtunk meg, ahol a régi korok hangszerei kerülnek előtérbe, ezeken keresztül bemutatva a reneszánsz, a barokk, vagy a romantika világát. Ezért hoztunk létre egy olyan interaktív múzeumi kiállítást, ahol a látogatók testközelből ismerkedhetnek meg a legkülönlegesebb történelmi hangszerekkel, szakemberek és mesterek segítségével.

A fesztivál megnyitó eseménye: 2021. szeptember 17. péntek 10:00

Napközben látogatható kiállításunkon rövid és izgalmas előadásokon, hangszerbemutatókon vehetnek részt az érdeklődők. Esténként ingyenes koncertekkel várjuk kedves közönségünket, ahol neves művészek szólaltatják meg a kiállított hangszereket.

Élménykínálatunk

Kézzel tapintható történelem

Magyarországon eddig egyedülálló módon ismerkedhet meg valamennyi ritkaságnak számító történelmi hangszerrel. Mindezt testközelből és egy helyen!

Koncertek a múltból

Művészeink különböző zenei korokba repítik Önöket.
A fesztivál ideje alatt ingyenes esti koncertekkel várjuk látogatóinkat. A hangversenyeken megszólalnak a napközben megtekinthető hangszerek.

A zene mindenkié

Színes programokkal várjuk a fiatalokat és idősebbeket egyaránt. Az izgalmas bemutatók és koncertek élményt nyújthatnak azoknak is, akik kevésbé járatosak a régi korok zenéiben.

Új út a pedagógiában

A zenepedagógiában is egyre nagyobb szerepet kap a historizmus. Szeretnénk egyedi módon lehetőséget biztosítani arra, hogy tanárok és diákok is tanulmányozhassák a régi korok stílusait.

Ismerjen meg minket!

Schallinger-Foidl Artúr

orgonaművész, szervező
Schallinger-Foidl Artúr

Schallinger-Foidl Artúr 1995-ben született Budapesten. Középfokú orgona tanulmányait dr. Finta Gergelynél kezdte, majd a Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnáziumban fejezte be, Szathmáry Lillánál. 2011-ben harmadik, 2013-ban pedig megosztott első helyet szerzett a Középiskolák Közötti Országos Orgonaversenyen. Ezek alatt az évek alatt fordult érdeklődése a régizene felé.

2013-ban felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre. Fassang László, Pálúr János, Ruppert István és Szabó Balázs növendékeként tanult, 2018-ban kitüntetéses orgona mesterdiplomát, 2019-ben tanári diplomát szerzett. Spányi Miklósnál csembalózni tanult. Fontosnak tartja a zenekar, a különböző hangszerek és az orgona kapcsolatát. Az egyetemi évek alatt több átiratot is készített orgonára és kamarazenére (J. S. Bach: Sei gegrüßet Jesu gütig (BWV 768) c. korálpartitája, Antonio Vivaldi: a-moll oboaverseny, Brahms: IV. szimfónia).

Zeneakadémiai tanulmányai mellett viola da gambázni kezdett Kallai Nóránál. Számos régizenei kurzuson vett részt, ahol continuójátékot, kamarazenét (Jordi Savall, Dinyés Soma, Máté Balázs), viola da gambát (Christoph Urbanetz) és orgonát (Michel Bouvard, Hans-Ola Ericsson, Christoph Boessert) tanult.

Olyan barokk zenekarokkal játszott együtt, mint a Miszla Baroque Orchestra, Musica Profana (HU), Musica Temprana (NL) és a Budapest Bach Consort.

2014-ben megalapította saját együttesét, a Bacchus Consort-ot, mellyel számos, hazánkban egyedülálló műsort és ifjúsági előadást tudhatnak maguk mögött. Két legsikeresebb műsorukból idén nyáron készült lemez.

Rendszeresen közreműködik a Magyar Rádió Zenekarával és az Óbudai Danubia Zenekarral, mint orgonista, csembalista. Énekel és orgonán kísér a Capella Theresiana kórusban, dr. Merczel György vezénylete alatt.

2020-ban elnyerte a Fischer Annie Előadóművészeti Ösztöndíjat.

Jelenleg Szászvárosi Sándornál folytatja viola da gamba tanulmányait, 2020 szeptemberétől pedig a Zeneakadémia Doktori Iskolájának első éves hallgatója.

(fotó: Sepsi Botond)

dr. Batta András

zenetörténész, fővédnök
dr. Batta András

Batta András zenetörténész, a budapesti Zeneakadémián végzett, 1977-ben lett az intézmény tanári karának tagja. 1976 és 1996 között zenei újságírói tevékenységet is folytatott Magyarországon és
Ausztriában.

Ezer oldalas „Opera” enciklopédiája 15 nyelven jelent meg a kölni székhelyű Könemann Kiadónál. A budapesti Zeneakadémia professzoraként 2002-ben rektor helyettesnek, majd 2004-ben
rektornak választották. A Zeneakadémia rektoraként az intézmény infrastrukturális és tartalmi megújulását tűzte ki célul. Vezetése alatt jutott a Zeneakadémia több, mint 13 milliárd forintos állami
és EU-s támogatáshoz, amelynek segítségével megtörtént a szecessziós főépület rekonstrukciója és modernizálása, valamint a Zeneakadémia egy új épülettel gazdagodott.

1992-ben Erkel Ferenc-díjjal, 2012-ben Príma Díjjal, 2014-ben Széchenyi Díjjal ismerték el munkásságát.

2014-től zsűritagként és mentorként a televíziós klasszikus zenei tehetségkutató (Virtuózok) projektjét segíti, a Kis Virtuózok Alapítvány elnöke.

2015-től a Magyar Zene Háza zenei ismeretterjesztő központ tartalmi
fejlesztéséért felelős. 2020-tól a Magyar Zene Háza Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.

Molnár Andrea

furulyaművész, szervező
Molnár Andrea

Zenei tanulmányait Budapesten a Rácz Aladár Zeneiskolában kezdte, majd a Weiner Leó Zeneiskola és Szakközépiskolában folytatta furulya és szaxofon szakon. Felsőfokú képzését az Amszterdami Zenei Egyetemen és a Debreceni Egyetem Zeneművészeti karán végezte, itt szerezte meg a BA és MA zenetanár végzettséget. Erik Bosgraaf mentorálása alatt tanulója lett a krakkói Zeneakadémiának, ahol 2017-ben vehette át MA zeneművész diplomáját. Tanulmányai alatt tanárai voltak: Soltné Kiss Mónika, Kállay Gábor, Viha Levente, Isaac Jorge, Paul Leenhouts, Erik Bosgraaf. Számos mesterkurzuson vett részt itthon és külföldön (Januj Anna, Prehoffer Gábor, Thiemo Wind, Jorrit Tamminga). 2014-ben elnyerte a Józsa János díjat. Egyetemi évei alatt több alkalommal részesült művészeti és kiemelt szakmai ösztöndíjban. Jelenleg a Weiner Leó Zeneiskola tanára, művészeti vezetője a Rosella Régizene Együttesnek, valamint tagja számos egyéb régizenei formációnak (Musica Profana, Bacchus Consort, Mandel Ensemble, Marquise Ensemble, Artisthocrats Ensemble).

Számos országban, illetve fesztiválon lépett már fel: Zempléni Fesztivál, Győri Barokk Hét, Konzervatóriumi Hangversenysorozat Debrecen, Varasdi Régizenei Napok, Csíkszeredai Régizene Napok, Szent László Napok Nagyvárad, Budapesti Tavaszi Fesztivál, Banchetto Musicale Vilnius, Kodály Művészeti Fesztivál, Antwerpeni Régizenei Fesztivál, Múzeumok Éjszakája, Ars Sacra, Világzenei Fesztivál Correns.

Az egyetemi évek alatt létrehozta hallgatótársai számára a „Diák koncertsorozatot”. Azóta is rendszeresen szervez koncerteket önállóan (Kortárs Kamara Koncert 2019-2020, Telemann évfordulós koncert, stb.), valamint a Rosella Régizene Együttes számára. 2018-ban álmodta meg Erik Bosgraaf budapesti furulya mesterkurzusát, amelynek azóta minden évben főszervezője. 2020-ban komolyzenei menedzser képesítést szerzett a Werk Akadémián.

(fotó: Kovács Jázon)

Előadóink

Tóth Mónika

régizenész, barokk hegedűművész
Tóth Mónika

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Szegedi Konzervatóriumában szerezte kitüntetéses hegedűtanári és kamaraművész diplomáját 1997-ben.

1999-ben elnyerte a Soros Alapítvány és a Marco Fodella Alapítvány ösztöndíjait és régi zene specializációt tanult Milánóban, az Accademia Internazionale della Musica-ban Enrico Gatti keze alatt.

Barokk hegedű „cum laude“ mester diplomáját 2007-ben vette át a Palermóban a Vincenzo Bellini Konzervatóriumban, mint Enrico Onofri növendéke.

2000-ben második helyezést ért el a „Premio Bonporti Rovereto” nemzetközi kamarazene versenyen (Estro Cromatico), 2001-ben pedig a magdeburgi „I.Telemann Wettbewerb” harmadik díjasa (Eclisse).

Rendszeresen koncertezik neves európai barokk zenekarokkal és kamarazenei formációkkal úgy, mint I Barocchisti, Ensemble Zefiro, Imaginarium Ensemble, Stella Matutina, Ensemble Castor, Il Giardino Armonico, Capella Leopoldina Graz, Barucco Wien, Neue Hofkapelle Graz.

Kamarazene művészként és koncermesterként neves fesztiválok résztvevője: Regensburg, Trigonale, Berlin, Stockholm, Barcelona, Leipzig, Bécs, Salzburg, Innsbruck, Mantova, Milano, Kréta, Mexico City, Jerusalem és Fesztivál Akadémia Budapest. 50 CD felvételt készített.

2005 és 2010 között régi zene nyári egyetemek barokk hegedű tanára Magyarországon: Tokajban, Bélapátfalván, Agárdon, majd 2011-ben megalapította a Miszla Barokk Régi Zene Akadémiát. Azóta évente kétszer szervez nemzetközi mesterkurzusokat a Nemeskéry kastélyban.

A nápolyi „Capella della Pietá de’ Turchini” Régi Zene Központ által létrehozott ifjúsági barokk zenekar, “I Talenti Vulcanici” mentora 2012-től.

2018/19-es tanévtől a Ljubljana-i Zeneakadémián tanít barokk hegedű társhangszert.

Davidovics Igor

régizenész, lantművész
Davidovics Igor

Davidovics Igor klasszikus gitár tanulmányai után a régi pengetős hangszerek felé fordult érdeklődése.

Győri Istvánnál Budapesten reneszánsz lantot, később arciliutot, teorbát és barokk gitárt tanult Milanoban Paul Beiernél, illetve Bécsben Luciano Contininél. Emellett számos régizene kurzuson vett részt Toyohiko Satoh, Nigel North és Stephen Stubbs professzoroknál.

A Budapesti Fesztiválzenekar, Orfeo Zenekar, Liszt Ferenc Kamarazenekar, a Magyar Rádió Zenekara, Aura Musicale, Musica Profana, Capella Savaria, Solamente, Croatian Baroqe Ensemble mellett kisebb kamaraegyüttesekben (Ensemble Cantilene, L’Eclisse, Guillami Consort) is rendszeresen lép fel, a historikus zene olyan kiválóságaival, mint Jordi Savall, Simon Standage, Stefano Montanari, Hervét Niquet, Laurence Cummings, Philip Pickett, Milos Valent, Lars Ulrik Mortensen. Monteverdi, Handel, Purcell, Lully, Charpentier barokk opera- és oratórium-elődásaiban közreműködött a MÜPA-ban, a Zeneakadémián, Genf, Vicenza, Zágráb és Vilnius operaházaiban, illetve olyan rangos fesztiválokon, mint a Budapesti Fesztiválakadémia, a Trigonale Festival, a Miszla Régizene Nyári Akadémia, Bachfest Lepizig,  Festival Mitte Europa, Dubrovnik Summer Festival, Sopron Early Music Festival, Korkyra Baroque, Varazdin Baroque Evenings.

A L’Eclisse kamaraegyüttessel az Első Nemzetközi Telemann versenyen 3. helyezést ért el.

A Hungaroton és más kiadók gondozásában Tartini hegedűversenyei, Carissimi világi és egyházi mottetái, Lanzetti csellószonátái, Francesc Valls művei és az itáliai Seicento kamarazenéjének hangfelvételein hallható játéka.

dr. Dinyés Soma

karmester, régizenész
dr. Dinyés Soma

1975-ben született Budapesten, a Bartók Konziban tanult zeneszerzést, majd a Liszt Ferenc Zeneakadémián diplomázott karvezetőként. 2012-ben szerezte meg doktori fokozatát (DLA) summa cum laude minősítéssel, majd 2013-ban még posztdoktori kutatásokat is folytatott a lipcsei Bach-előd Johann Schelle műveinek  feldolgozásával.

1995-ben alapította meg az Ars Longa Ének- és Zenekart, mely együttessel sok hazai fesztiválon felléptek, számos CD-t készítettek. 2002-03-as szezonban előadták J. S. Bach első lipcsei kantátaévfolyamát (54 db kantáta) heti rendszerességgel, első lipcsei előadásuk eredeti sorrendjében.

2007 óta rendszeresen játszik csembaló vagy orgona continuót a pozsonyi illetőségű Solamente Naturali (műv.vez. Milos Valent) korhű hangszeres zenekarban, akikkel világszerte adtak koncerteket (pl. Varsó, Marburg, Brüsszel, Boston, New York, Mexikóváros). Több projektet, mint karmester is vezetett a zenekarral, pl. J. S. Bach: Márk-passióját is, saját rekonstrukciójában.

2010 óta rendszeres közreműködője a Budapesti Fesztiválzenekar, a Liszt Ferenc Kamarazenekar, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar, a székesfehérvári Alba Regia Szimfonikus Zenekar és az Anima Musicae Kamarazenekar barokk produkcióinak, akik sokszor felkérik barokk projektjeik irányítására, vezénylésére is. 2017-ben Boldoczki Gábor új Sony albumán vezényli a Prágai Kamara-szimfonikusokat és bejárják lemezbemutató koncertekkel Németország rangos koncerttermeit.

1999-2019 a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola szolfézs-, zeneelmélet- és kamarazene tanára volt, szimfonikus zenekarát és kamarazenekarát is vezette. Nyári régizene egyetemek continuo és kamarazene tanára: Bélapátfalva, Agárd, Miszla, Poprád-Kassa.

2019-től a Magyar Rádió Gyermekkórusának vezető karnagya.

(fotó: Badinszky-Tolvaj Annus)

dr. Szabó Balázs

orgonaművész, orgonaszakértő
dr. Szabó Balázs

1985-ben született Miskolcon, 15 évesen kezdett zenét tanulni szülővárosában. Tanulmányait a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumban és a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen (Zeneakadémia) végezte, ahol 2008-ban kiváló minősítéssel MA diplomát szerzett. Ezt követően Würzburgban, Trossingenben és Rómában tanult tovább. Würzburgban Prof. Dr. h. c. Christoph Bossert irányításával 2010-ben szerezte meg a Meister der Orgel hangszeres szólista címet és az egyházzenész diplomát. A mesterosztállyal párhuzamosan a Vatikán védnöksége alatt álló OrganExpert nemzetközi orgonaszakértői Master képzést is kiváló minősítéssel végezte el. 2015-ben az utrechti egyetemen zenetudományi PhD fokozatot szerzett.

Szabó Balázs rangos nemzetközi orgonaversenyek díjazottja, többek között 2007-ben a svájci St. Maurice-ban, 2009-ben a franciaországi Biarritz-ban, 2011-ben pedig első magyarként Nürnberg-ben az ION orgonaversenyen nyert első díjat. A 2009-es wiesbadeni Bach-verseny többszörös díjazottja, az „orgonisták olimpiájaként” ismert Chartres-i versenyen 2014-ben második díjat nyert. Hazánkban több kitüntetéssel is honorálták művészeti tevékenységét, 2008-ban „az év embere Miskolcon” címet kapta, 2010-ben Miskolc város Nívódíjával és Junior Prima Díjjal, 2015-ben Múzsa Díjjal tüntették ki. 2011 szeptemberétől a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, 2013 januárjától a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola orgonatanára, 2014-ben pedig a würzburgi Zeneművészeti Főiskola helyettes orgonatanára volt. Rendszeresen tanít nemzetközi mesterkurzusokon Európa különböző pontjain.

 

Kiváló ismerője a történelmi orgonáknak, a különböző stílusok alapos ismeretéből felépített korabeli hanginterpretáció elmélyültséggel és drámai kifejezőerővel párosul játékában. Magyarországon elsőként szólaltatta meg Bach összes orgonaművét historikus felfogásban egy nagyszabású sorozat keretein belül, 2015-17 között.

Orgonaművészként Európa-szerte hangversenyezik, emellett virtuóz játékosa az egyik legritkább billentyűs hangszernek, a Mustel-féle mesterharmóniumnak.  Megálmodója és szakértője volt a Zeneakadémia Voit-orgonájának rekonstrukciójának, ezen kívül több nemzetközi figyelmet kiváltó orgonaprojekt fűződik nevéhez.

Kállay Gábor

furulyaművész, zeneszerző
Kállay Gábor

A Budapesti Műszaki Egyetemen kezdte meg felsőfokú tanulmányait. 1978-ban nyert felvételt a Zeneakadémiára, ahol Simándy Józsefnél éneket, Czidra Lászlónál blockflötét és régizenét tanult.

Tagja lett a Camerata Hungarica Együttesnek, majd alapítója a Mandel Quartetnek. A Capella Savaria Együttessel is sokat dolgozott, velük több nagy barokk opera tenor főszerepét is elénekelhette és lemezre vehette.

Gyermekeivel alapította az Excanto Együttest, amellyel sokat koncerteznek itthon és külföldön egyaránt. Régizenei karrierje mellett a Zeneakadémia elvégzése után tagja lett a Magyar Állami Operaháznak magánénekesként,  az elmúlt közel harminc évben majd hatvan kisebb-nagyobb szerepet énekelt el a színházban.

A hivatalos hangversenyéletben is nagy oratóriumok szólistája lehetett, olyan karmesterek vezényletével, mint: Doráti Antal, Lamberto Gardelli, Giuseppe Patané, Nicholas McGegan, Kocsis Zoltán stb.

Jelenleg a Weiner Leó Konzervatórium furulya és kamarazene tanszakvezető tanára.

Zeneszerzéssel is foglalkozik,  Petrovics Emil ajánlására a komolyzeneszerzői osztály tagja lett Számos átirata, feldolgozása mellett saját darabjai is repertoáron vannak.

Kitüntetései: Artisjus díj ( előadói) 1983, megosztott Bartók-Pásztory díj 1992, Artisjus díj ( tanári) 2009, Kóta díj 2009, Hungaroton életműdíj ( Mandel Quartettel) 2011., Újbuda Mesterpedagógusa 2018., Furulyás Alapítvány Életmű díja 2019.

Bárdi Szabolcs

hegedű- és lantkészítő
Bárdi Szabolcs

Bárdi Szabolcs 1975-ben született Budapesten, családjában ötödik gyermekként. Hat évesen kezdett el gordonkázni. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hangszerész Képző Iskolájában Guminár Tamás tanítványaként végzett 1998-ban. Budapesten 2000-ben műhelyt nyitott. 2002 és 2004 között Alexander Hopkins lantkészítő asszisztense volt. 2005-ben Kőrösi Ferenc műhelyének külső munkatársaként dolgozott.

Több nemzetközi kiállítás résztvevője: Musicora (Párizs), Mondomusica (Cremona), Cuveé darling (Cremona), Tage Alter Music (Regensburg), Resonanzen (Wien).

Fontosnak tartja a magas szakmai szinvonal képviseletét hazai kollégáival, ezért hozták létre közösen 2006-ban a Magyar Hegedűkésztítők Társaságát, melynek elnöke.

Munkájában a magyar hegedűkészítés hagyományait és az antik olasz hangszerek karaktereit intuitív módon ötvözi. Elsődleges szempontjai a hangszerek játszhatóságának és hangbeli minőségének folyamatos fejlesztése, valamint közös együttgondolkodás a muzsikussal a hangszerkészítés során. Modern és barokk hangszereket készít és restaurál igényes szellemben.

Interaktív kiállítás és előadások

Kiállításunk a fesztivál ideje alatt napközben látogatható. A tárlat több korszakot és hangszercsaládot is felölel.  A gyűjteményt testközelből ismerhetik meg az érdeklődők, ahol hozzáértő művészek és szakemberek segítenek a tájékozódásban. A bátrabbak ki is próbálhatják a hangszereket!

Látogatóink a tárlat nyitvatartási ideje alatt rövid és izgalmas előadásokat hallgathatnak meg egy-egy hangszerről vagy zenetörténeti korszakról. Minden teremben naponta két előadás hangzik el: az első  inkább ismeretterjesztő jellegű, míg a másodikban a zenére helyeződik a hangsúly.

Pénteken elsősorban ifjúsági programokkal várjuk a különböző oktatási intézményekből érkezőket, de ahogyan a következő napok előadásaira, ezekre is szeretettel hívunk mindenkit!

Tárlatunk termei

Az egyes hangszercsaládok külön termekben kapnak helyet, melyek a kiállítás nyitvatartása alatt szabad átjárással körbejárhatóak. Az izgalmas interaktív előadások idején kívül előadóink szintén látogatóink rendelkezésére állnak, kötetlen beszélgetésekkel teszik még személyesebbé a hangszerekkel és zenével való ismerkedést. Akik a kiállított hangszerek ki is szeretnék próbálni, szintén bátran forduljanak a termek előadóihoz!

Kérjük kedves látogatóinkat, hogy a bemutatók időtartama alatt az adott termekben csendben közlekedjenek.
Megértésüket köszönjük!

VÖRÖS SZALON

Csembalók

LOTZ TEREM

Vonós és pengetős hangszerek

ERKÉLYES TEREM

XIX. századi billentyűs hangszerek

DÍSZTEREM

Fafúvós hangszerek

Koncertek

A német zene hajnala


Kamaramuzsika Schmelzertől Telemannig

szeptember 17. 19:00 Díszterem

A német zene első ismert képviselője J. S. Bach, akinek utolérhetetlen művészete befolyásolta minden későbbi nemzedék zenei stílusát. Ezért ismerjük őt ma is úgy, mint az egyik legnagyobb zeneszerzőt. De vajon volt-e őelőtte, vele egy időben más értékes muzsika is a német hercegségekben, városokban, udvarokban? Erre a kérdésre keresi a választ koncertünk, melyen gyönyörködhetünk a 17. századi Johann Schmelzer korabarokk művészetétől egészen G. Ph. Telemann érett stílusáig, sokszínű, különböző hangszerösszeállítású kamaraszonáták meghallgatásával. Mindezt a kiállításon bemutatott hangszereken adják elő fesztiválunk szakavatott művészei.

Tóth Mónika – barokk hegedű
Molnár Andrea – furulya
Davidovics Igor – lant
Szászvárosi Sándor – viola da gamba
Dinyés Soma – csembaló

A kifejezés mámorában


Liszt, Thalberg, Mendelssohn, Franck és Beethoven zenéje

szeptember 18. 19:00 Díszterem

Szabó Balázs Junior Prima díjas orgonaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, nemzetközi OrganExpert szakértő.

A szólóest művésze koncertműsorában  valóságos  zenei utazásra invitálja Önöket, térben is időben. A Petőfi Irodalmi Múzeum Dísztermében megelevenedik a 19. századi szalonok világa. Úgy érezhetjük, mintha visszacsöppenénk a korabeli  Bécs és Párizs zenei és kulturális életének központjaiba. Liszt, Thalberg, Mendelssohn, Franck, Beethoven zenéjét hallhatjuk  korabeli hangszereken.

Megszólal Liszt Ferenc különleges és kedvenc hangszere is, a Piano-orgue, amelyhez hasonló csupán hét található a világban.

Bacchus Consort: Peru


Perui népzene és a jezsuita misszió a 18. századi Dél-Amerikában

szeptember 19. 19:00 Díszterem

Baltasar Martínez Compañón 1737-ben született Cabredóban. Vallásjogot és teológiát tanult, majd pappá szentelését követően a madridi Inkvizíciós Hivatal tanácsosa lett. 1778-ban III. Károly, spanyol király a perui Trujillo város püspökének nevezte ki.

Az ott eltöltött évek alatt, Baltasar tanulmányozta a helyiek szokásait és ünnepeit. Ennek eredményeként kilenc kódexet állított össze, melyekben több, mint 1400 illusztrációt láthatunk a peruiak mindennapi életéről. A gyűjtemény harmadik kötete húsz zenei lejegyzést is tartalmaz.

Hangversenyünk gerincét ezek a szakrális és világi szövegű művek alkotják, emellett hallhatunk zenéket a korábbi jezsuita missziók korából is. Figyelemmel kísérhetjük, milyen különleges és egyedi módon keveredett a helyi népzene és a spanyol barokk a 18. századi Peruban.